دوست دارید یه نفر خلاصه مقالات مجله معتبر Harvard Business Review (HBR) رو براتون تعریف کنه؟ کارکست، پادکستیه که توی هر قسمت از اون موفقترین کسبوکارهای دنیا رو به صورت علمی بررسی میکنند (اغلب از همون HBR) تا ازشون چیزایی یاد بگیریم که توی کار و زندگیمون بدردمون بخوره. کاری از محمدهادی شیرانی که علاوه بر این پادکست، پادکست «مدرسه کارکست» رو هم تولید میکنه.
اگر به سرانه ی تولید ناخالص داخلی یا همون GDP per Capita چین نگاه کنیم از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰ تقریبا ۳۰ برابر شده. از ۳۶۰ دلار به حدود ۱۰۰۰۰ دلار. اتفاقات زیادی توی چین افتاده ولی چیزی که احتمالا جالبه که بررسی کنیم، نوع مدیریت شرکت های خصوصی چینیه که در فضای چین که با دنیای پیشرفته متفاوت بود رشد کردن. این شرکت های خصوصی به صورت متوسط سالیانه ۱۴% سود ایجاد میکنن درحالی که شرکت های دولتی فقط سالی ۴% سود ایجاد میکنن. شرکت های خصوصی چینی باید با مشکلات زیادی هم دست و پنجه نرم کنن، چیزایی مثل اینکه یک کشور پهناور با نیاز های متعدد دارن، اونهم نه نیاز های ثابت، نیازهایی که هرروز تغییر میکنه. پس باید هم با سرعت زیادی رشد کنن، هم از دست چیزهایی که در بروکراسی سرعتشون رو بسیار کم میکنه فرار کنن، هم باید محصولی درست کنن که بدرد جمعیت روستایی بخوره، هم بدرد جمعیت شهری بخوره، درنهایت رقابت با رقبای داخلی و خارجی هم وجود داره و فساد گستردهای هم در دولت های محلی هست. چیزی که میخوایم توی این اپیزود ببینیم اینه که چینی ها چطوری شرکتهاشون رو مدیریت میکنن که از پس همه ی این مشکلات بر میان!
منبع این قسمت:
https://hbr.org/2014/09/a-chinese-approach-to-management
۲۴: Psychographics – مارکتینگ در انتخابات
الان اوایل سال ۲۰۲۰ه و دونالد ترامپ ریاست جمهوری آمریکا رو تحویل داده به جو بایدن. سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ داستان های عجیبی توی خودشون داشتن. خروج بریتانیا از اتحادیه ی اروپا و رئیس جمهور شدن دونالد ترامپ. این دوتا داستان رو یه شرکت به هم وصل میکنه. شرکت کمبریج آنالیتیکا. این شرکت حاصل کار فارغ التحصیل های بهترین دانشگاه های دنیاس و موفق شد با یه تحول توی حوزه ی مارکتینگ کاری کنه که مشتری هاش، دونالد ترامپ و چندتا رئیس جمهور دیگه از قاره های مختلف از برزیل تا شرق آسیا برنده ی انتخابات بشن. توی این اپیزود قراره بفهمیم این شرکت چه کاری انجام داد و چطوری انجامش داد که موفق شد این انتخاباتها رو برخلاف نظر اکثر صاحب نظر ها برنده بشه. شاید این قسمت سیاسی به نظر برسه ولی داستان یه استارتاپ حوزه ی مارکتینگه که نگاه همه ی دنیا رو به انتخابات ها و دموکراسی تغییر داد!
The Great Hack لینک فیلم:
https://www.imdb.com/title/tt4736550/
Brexit لینک فیلم:
https://www.imdb.com/title/tt8425058/
منابع این قسمت:
https://www.theguardian.com/technology/2017/may/07/the-great-british-brexit-robbery-hijacked-democracy
https://www.imd.org/research-knowledge/articles/psychographics-the-behavioural-analysis-that-helped-cambridge-analytica-know-voters-minds/
https://www.youtube.com/watch?v=n8Dd5aVXLCc
https://www.youtube.com/watch?v=mpbeOCKZFfQ
https://en.wikipedia.org/wiki/Cambridge_Analytica
https://en.wikipedia.org/wiki/SCL_Group
۲۳: Story of Lamasoo – داستان لاماسو
توی این اپیزود قراره داستان اشکان نیکپی و استارتاپ لاماسو رو بشنویم. توی داستان قراره ببینیم اشکان از کجا علاقهش به استارتاپ رو فهمید و چطوری شد که لاماسو اصلا شروع شد. تجربههای اشکان چیزاییه که توی زندگیمون بدردمون میخوره و اگر بخوایم یه کسب و کار جدید راه بندازیم هم همینطور!
۲۲: Platforms’ strategies – استراتژیهای دنیای پلتفرم
توی این قسمت میخوایم به یه سوال محوری جواب بدیم. اینکه چرا رقابت کردن با آمازون و گوگل امروز انقدر سخته ولی اپل تونست توی بازار موبایل نوکیا رو حذف کنه. چه فرقی بین این شرکت ها و شکل عملکردشون وجود داره که امروز تصور رقابت کردن با بعضیاشون دیگه غیر ممکن به نظر میاد ولی تعداد زیادیشون در گذشته شکست خوردن!
منابع این قسمت:
https://www.bcg.com/publications/2020/how-do-you-design-a-business-ecosystem
۲۱: Self-compassion – سخت نگیر!
یه وقتایی هست توی زندگی آدم که به هردلیلی یه جایی گند میزنه. دیگه آدمیم دیگه پیش میاد. بعد خب آدمای مختلف طورهای مختلفی با این اشتباه کردنشون مواجه میشن. یه سری میرن تو مد سرزنش کردن خودشون. اینکه من به هیچ دردی نمیخورم و هیچکاری ازم بر نمیاد و این صحبتا. یه سری دیگه هم هستن میگن نخیر اصن تقصیر من نبود، تقصیر یکی دیگه بود، اگه به خودم بود این مشکلا پیش نمیومد. از این مدل حرفا خلاصه. توی این قسمت میخوایم بگیم هردوی این نگاه ها اشتباهن و یه راه حل علمی ارائه بدیم که چطوری باید با اشتباه هامون روبرو بشیم تا بتونیم بیشترین استفاده رو ازشون ببریم.
لینک پادکست مصاحبه با استیو بلنک
منابع این قسمت:
https://hbr.org/2018/09/give-yourself-a-break-the-power-of-self-compassion
۲۰: The Startup Story – استارتاپ آخرش خوشه؟
شاید تا الان شما هم با خودتون فکر کرده باشید که یه استارتاپ موفق چجوری پول درمیاره؟ خیلی ها فکر میکنن استارتاپهای موفق مثل شرکت های بزرگ به سهامدار هاشون سود میدن. درحالی که خیلی شرکتا مثل گوگل و آمازون و خیلی از بزرگان دیگه اصلا سودی به سرمایهگذار نمیدن. بعد خب خیلیا با خودشون میگن مگه میشه این استارتاپها سود ندن بعد جف بزوس مدیرعامل و موسس آمازون انقدر پولدار شده باشه؟ اصلا اینهمه پول از کجا آورده؟ لابد خون مردم رو کرده تو شیشه دیگه! توی این اپیزود میخوایم بریم سراغ داستان چندتا استارتاپ و از خلالش تعریف کنیم که معمولا مسیری که استارتاپها در طول عمرشون طی میکنن چه شکلیه و از کجا شروع میشه و به کجا میرسه.
منابع این قسمت:
https://getpaidforyourpad.com/blog/the-airbnb-founder-story/
https://about.google/our-story/
۱۹: What big corporates can learn from African entrepreneurs? – کسب و کارهای میلیارد دلاری آفریقا
هرزمان صحبت از وضعیت اقتصاد تو آفریقا میشه، چهار تا مشخصه است که خیلی مشهوده: فساد گسترده، کمبود زیرساخت و نیروی متخصص و در نهایت جامعه ای که توانایی هزینه کردن برای محصولات رو نداره.
توی این قسمت از کارکست، میخوایم بریم سراغ کسب و کارهای موفقی که توی آفریقا راه افتادن و ببینیم اونا چطور با این مشکل ها مواجه شدن و حلشون کردن!
کارکست، پادکستی در مورد نوآوری و کارآفرینیه که توش با استفاده از منابع علمی از آدم ها و کسب و کار های موفق چیزای جدید یاد میگیریم که توی کار و زندگیمون بدردمون میخوره.
لینک منبع این قسمت:
https://hbr.org/2017/01/africas-new-generation-of-innovators
۱۸: Marvel’s blockbuster machine – ماشین فیلمسازی مارول
مارول یکی از موفق ترین استودیوهای فیلم سازیه ولی یه تفاوت مهم با بقیشون داره. مارول یه سری ۲۲ فیلمه داره که تقریبا همشون بسیار موفق بودن. این فیلما هم پول خوبی در آوردن هم متوسط امتیازی که از سایت راتن تومیتو گرفتن حسابی از فیلم های مشابه بیشتره. ینی مارول موفق شده یه سری فیلم بسازه که هم پرفروشن هم باکیفیت و دیدنی. توی این اپیزود میخوایم بفهمیم راز موفقیت مارول چی بوده؟
لینک منبع این قسمت:
https://hbr.org/2019/07/marvels-blockbuster-machine
۱۷: Happiness Formula – پول، کار، خوشحالی
! امروز هممون درگیر ناخوشی های زیادی هستیم، دنیا درگیر کوروناس، اوضاع اقتصادی مملکتمون روز به روز داره بدتر میشه، بیکاری زیاده، بی حوصلگی زیاده. خلاصه شاید حال خیلیامون خوش نباشه. توی همین حال و اوضاع هم هستن کسایی که خوشحالن، احساس خوشبختی میکنن. سوال اساسی که این اپیزود کارکست حولش بنا شده اینه که خوشحالی از کجا میاد؟ تحقیقات علمی حوزه ی خوشحالی پیشنهادشون برای خوشحال زندگی کردن چیه؟
منابع این اپیزود:
https://youtu.be/sDH4mzsQP0w
https://youtu.be/296gxNZk2S0
۱۶: Lean startup – ایدهت چقدر میارزه؟
یه سوالی که ممکنه برای خیلی از آدما وجود داشته باشه اینه که اگه من یه ایده دارم، از کجا بفهمم این ایده ام خوبه یا بد؟
چیزی که توی این اپیزود میخوایم بریم سراغش اینه که از کجا بفهمیم ایدمون خوبه یا نه؟ بعد حالا اگه حدس زدیم ایدمون خوبه چطوری پیادش کنیم و تبدیلش کنیم به یه کسب و کار؟
لینک منبع این قسمت:
https://hbr.org/2013/05/why-the-lean-start-up-changes-everything
۱۵: The surprising power of questions – چرا باید بیشتر سوال بپرسیم؟
یه بخش قابل توجهی از هر روز ما صرف گرفتن اطلاعات جدید میشه. این اطلاعات میتونه از اطرافیان و همکاران باشه، از شبکه های اجتماعی باشه یا از هر منبع دیگه ای. ولی کسی به ما یاد نداده که سوال خوب پرسیدن چجوریه! توی این قسمت از کارکست قراره سوال پرسیدن رو به شکل علمی نگاه کنیم و ببینیم چطوری میتونیم با استفاده از سوال پرسیدن توی زندگی شخصی و کاریمون پیشرفت کنیم
لینک منبع این قسمت:
https://hbr.org/2018/05/the-surprising-power-of-questions
۱۴: Are you solving the right question? – سوال درست رو بپرس
فرض کنید مدیر یه ساختمون هستید و کسایی که توی ساختمون زندگی میکنن بهتون شکایت میکنن که آسانسور خیلی کنده و اونا از این موضوع خیلی ناراضین. انقدر که مستاجرها ناراضی هستن گفتن اگه آسانسور رو درست نکنید ما قراردادمون رو فسخ میکنیم. احتمالا توی این لحظه شما با خودتون میگید یا باید موتور جدید بخریم که آسانسور سریعتر بشه، یا مثلا خیلی خلاق که باشیم میگیم شاید بشه برنامه ی آسانسور رو عوض کرد که یه طوری بهینه تر کار کنه و اوضاع بهتر بشه. حالا اگه بهتون بگم یه نفر اومد با اضافه کردن یه آینه به هرطبقه این مشکل رو کامل حل کرد چی؟ توی این قسمت قراره بفهمیم این اید…
۱۳: Question Burst – در جستجوی سوال
حتما برای شما هم پیش اومده که هی شنیدید طوفان مغزی، برین استورمینگ. بعد شاید تا الان امتحانش هم کرده باشید و حس کنید بابا این که فایده نداره چرا انقد در موردش حرف میزنن؟ شما تنها کسی نیستید که نتونسته از طوفان مغزی درست استفاده کنه و به نظرش بی فایده اومده. توی این قسمت میخوایم یه نگاه جدید به طوفان مغزی رو ببینیم و از تجربیات ۲۰ ساله ی یه متخصص از دانشگاه ام آی تی یادبگیریم چطوری موفق و پربازده برین استورمینگ انجام بدیم!
لینک منبع این قسمت:
https://hbr.org/2018/03/better-brainstorming
۱۲: Social Business – از پول خرد تا نوبل صلح
ایده ی این اپیزود اونجایی به ذهن من رسید که شنیدم خیلی از هیئت های محرم تصمیم گرفتن که هزینه ی امسال هیئت رو به خانواده های فقیر کمک بکنن. شکی نیست که این کمک کردن خیلی خوبه، ولی کاری که میخوایم توی این اپیزود بکنیم اینه که بریم سراغ نوآوریهایی که توی دنیا درمورد کمک به قشر فقیر جامعه شده و تجربیاتی که توی جاهایی مثل هند، بنگلادش و آفریقا برای کمک کردن به این خانواده ها انجام شده. توی این قسمت قراره متوجه بشیم که بجای خیریه چطوری میشه کسب و کارهایی ساخت که از نظر مالی خودشون خرج خودشون رو تامین میکنن و تاثیر خارق العاده ای روی خانواده های کم درآمد میذ…
۱۱: Competently Courageous – جسور شایسته
من همیشه برای خودم سوال بوده که توی فضایی که توش فساد وجود داره چطوری میشه فساد رو کم کرد؟ مثلا باید هر فسادی دیدیم شدیدا باهاش برخورد کنیم؟ یا اینکه باید صبر کنیم تا وقت مناسب بیاد؟ از کجا بدونیم الان وقت مناسبه؟ چطوری بتونیم از خودمون محافظت کنیم وقتی داریم با فساد میجنگیم؟ این سوال ها جواب راحت ندارن. توی این اپیزود میخوایم بریم سراغ یه مقاله ای که اومده روی کسایی که توی مقابله با فساد توی سیستمشون موفق بودن تحقیق کرده و یه سری پیشنهاد داره که چطوری بتونیم موثرتر با فساد بجنگیم!
لینک مقاله منبع این قسمت:
https://hbr.org/2018/11/cultivating-everyday-courage
۱۰: Talent Management: Netflix’s way – مدیریت استعداد به سبک نتفلیکس
نتفلیکس حدود سال ۲۰۰۰ یه مجموعه اسلاید منتشر کرد در مورد اینکه چطوری نیروی انسانی رو توی شرکت مدیریت کنیم. شریل سندبرگ مدیر ارشد اجرایی گوگل که خیلیا میگن حتی از موسس های گوگل آدم مهمتری بوده گفته این اسلاید ها مهمترین نوشته ایه که توی کل تاریخ سیلیکون ولی منتشر شده. نویسنده ی مقاله ی این قسمت که بین سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۲ مدیر ارشد استعدادیابی نتفلیکس بوده به همراه مدیرعامل نتفلیکس اون اسلاید ها رو درست کرده بودن. نویسنده میگه وقتی اون اسلاید های خشک و پر از محتوا رو درست میکردیم فکر نمیکردیم که ۵ میلیون بار خونده بشن. توی این قسمت میخوایم ببینیم که این اسلا…
۹: 10x Thinking – نوآوری ۱۰ برابری
وقتی در مورد نوآوری فکر میکنیم، خیلی وقتا مشکل اینه که ایده نداریم یا اگه ایده داریم هم ایدمون فوقش میخواد ۱۰% یه چیزیو بهتر کنه! گوگل، یه اسمی گذشته روی نوآوریی که میخواد انجام بده. بهش میگه “فکر کردن ۱۰ برابری”! ینی جای اینکه بیایم یه چیزی رو ۱۰% بهتر کنیم، گوگل میگه باید یه راهی پیدا کنیم که ۱۰ برابر بهترش کنیم. مثالش چی میتونه باشه؟ مثلا موبایل های هوشمند. ما از موبایل دکمه ای توی سال ۲۰۰۷ پریدیم به موبایل های هوشمند. این نوآوری رو بهش میگیم نوآوری ده برابری و قراره توی این قسمت یه سری روش یاد بگیریم که بتونیم راحت تر نوآوری ۱۰ برابری انجام بدیم.
۸: Nudge Theory – تئوری ناج
با خودتون فکر کنید بهتون گفتن که خوراکی ها رو توی بوفه ی چندتا مدرسه توی ویترین بچینید. بچه ها که میان صف وایمیستن تا خرید کنن، یه سری خوراکی به چشمشون میخوره و خب تصمیم میگیرن که چی بخرن. شما چجوری این بوفه رو مرتب میکنید؟ خوراکی های مفید رو میذارید جلوی چشم؟ یا اونایی که سود فروششون از همه بیشتره؟ یا اینکه اصلا میگید من نمیخوام تصمیم بگیریم، همینجوری تصادفی خوراکی ها رو انتخاب میکنم! یا مثلا اونایی که خودتون دوست دارید رو میذارید جلوی چشم؟ هرکدوم این انتخاب ها رو که انجام بدید دارید روی فروش بوفه تاثیر میذارید. بعد خب این سوال پیش میاد که وقتی من دا…
۷: Ethics in Work – کار اخلاقی
اگه ازمون بپرسن که آدم خوبی هستیم یا آدم بدی، توی ذهنمون اکثرا به خودمون میگیم که آدم خوبی هستیم. ولی وقتی میریم سراغ دنیای کسب و کار میبینیم که کلی اتفاق غیراخلاقی داره توش میفته. توی این قسمت قراره بفهمیم که چی میشه که ما آدم ها که خودمون رو اخلاق مدار میدونیم کارای غیراخلاقی انجام میدیم و چطوری میتونیم اخلاقیات رو توی محیط کار حفظ بکنیم!
لینک مقالات منبع این قسمت:
https://hbr.org/2020/01/building-an-ethical-career
https://hbr.org/2019/05/how-to-design-an-ethical-organization
۶: Why a milkshake should be hired – استخدام یک میلکشیک
مک دونالدز رو هممون میشناسیم. بزرگترین فست فود فروشی توی دنیا با ۳۷۰۰۰ تا شعبه! اونا کلی تلاش کرده بودن که فروش میلک شیک هاشون رو افزایش بدن و نتونسته بودن. بلاخره اونا پا میشن میرن سراغ آقای کریستینسن تا ازش کمک بخوان و با پروژه ای که آقای کریستینسن براشون انجام میده فروششون تقریبا یه شبه ۴ برابر میشه. توی این قسمت قراره بفهمیم چجوری!
لینک منابع این قسمت:
https://www.youtube.com/watch?v=wbWs5mRSe_Y
https://www.youtube.com/watch?v=flKcN2x50rw&t
https://www.youtube.com/watch?v=ykumbLhta5U&t
https://www.youtube.com/watch?v=ykumbLhta5U&t
https://www.youtube.com/watch?v=_P5lty34oaQ
۵: The Feedback Fallacy – تناقض فیدبک
حتما تا امروز براتون پیش اومده که به نظرتون یه کسی داره یه کاریو اشتباه انجام میده و میخواید راهنماییش کنید که چطوری درست انجامش بده. یا اینکه یه نفر میاد ازتون میپرسه به نظرت این کار رو چطوری بهتر کنم و شما میخواید بهش بازخورد بدید. حتما به این برخورد کردید که وقتی فیدبکی رو میدید که مخالف نظر طرف مقابله حس میکنید که اون آدم در مقابلتون گارد گرفته. توی این قسمت میخوایم ببینیم فیدبک درست چیه و چطوری میشه فیدبک خوب داد!
لینک منبع این قسمت:
https://hbr.org/2019/03/the-feedback-fallacy
۴: Platforms – پلتفرمها
تا حالا به این فکر کردید که یه ترمینال اتوبوس چجوری پول در میاره؟ شاید الان بگید خب آخه چرا من باید بدونم ترمینال چطوری پول درمیاره؟ ولی اگه بهتون بگم که آیفون و ویندوز و اسنپ هم همونطوری پول در میارن چی؟ توی این قسمت میخوایم در مورد این صحبت کنیم که این کسب و کار ها چطوری کار میکنن و چی میشه که انقد بزرگ میشن. علاوه بر این میخوایم متوجه بشیم نوآوری این شرکت ها ریششون کجا بوده!
لینک منابع این قسمت:
https://hbr.org/2016/04/pipelines-platforms-and-the-new-rules-of-strategy
https://hbr.org/2019/01/why-some-platforms-thrive-and-others-dont
۳: What Google Learned in the Quest of Finding the Best Team – ساخت بهترین تیمها به سبک گوگل
اکثر آدما توی زندگیشون تجربه ی کار کردن توی تیم های بد رو دارن. شاید خیلی وقت ها مشکل از هم تیمی بد هم نبوده ولی اوضاع یه طوری توی تیم خوب پیش نمیرفته! توی این اپیزود میخوایم بشنویم که تحقیقات گوگل برای اینکه بهترین تیم ها چجوری شکل میگیرن چه چیزهایی رو بهمون یاد میده.
لینک مقاله ی منبع این قسمت:
۲: A Decision Must be Made – راهی جز تصمیم گرفتن نیست
توی این قسمت از کارکست در مورد فرآیند تصمیم گیری صحبت میکنیم و تلاش میکنیم توضیح بدیم چجوری میشه تصمیم های بهتری گرفت.
لینک منبع این قسمت:
https://hbr.org/2020/01/the-elements-of-good-judgment
۱: Design Thinking – دیزاین تینکینگ
توی اولین قسمت از کارکست در مورد متد دیزاین تینکینگ صحبت میکنیم. این متد برای نوآوری مبتنی بر شناخت انسان ها طراحی شده.
لینک مقالات استفاده شده در این اپیزود:
https://hbr.org/2018/09/why-design-thinking-works
https://hbr.org/2008/06/design-thinking