نحوه‌ی نوشتن رزومه‌ای با لحن انسانی

احتمالاً نحوه‌ی نوشتن رزومه را می‌دانید. اطلاعات تماس خود را در بالا می‌نویسید و سپس سوابق شغلی خود را به ترتیب زمانی معکوس (از آخر به اول) فهرست می‌کنید و در انتها تحصیلات خود را ذکر می‌کنید. تمام! مگر چه نکته‌ی مهمی دارد؟
نکته‌ی مهم این است که اگر رزومه‌ی خود را به شیوه‌ای که در کتاب‌ها و مقالات بی‌شماری آموزش داده شده، بنویسید، شبیه یک ربات جنگ ستارگان یا یک زامبی به نظر خواهید رسید. زبان استاندارد رزومه مانند «متخصص نتیجه‌گرا با جهت‌گیری به سودآوری» شما را دقیقاً شبیه هر فرد دیگری نشان می‌دهد. برای یک مدیر استخدام، خواندن رزومه‌ای که به نظر می‌رسد توسط یک ربات نوشته شده تا یک انسان، بسیار طاقت‌فرسا است. پس چرا چیز جدیدی را امتحان نکنید و لحنی انسانی به رزومه‌ی خود ندهید؟
ممکن است الان با خود فکر کنید: «اما لیز، من باید گودزیلا را راضی کنم! باید رزومه‌ام را پر از اصطلاحات شرکتی احمقانه و کلمات کلیدی کنم تا بتوانم از سیستم ردیابی متقاضی (که به آن چاله‌ی سیاه هم می‌گویند) عبور کنم.» به دو دلیل نباید نگران این موضوع باشید:

  1. می‌توانید رزومه‌ای با لحن انسانی بنویسید و همچنان کلمات کلیدی را در آن بگنجانید (به این موضوع خواهیم پرداخت). سیستم‌های ردیابی متقاضی اهمیتی نمی‌دهند که شما خود را «متخصص نتیجه‌گرا» یا هر چیز دیگری توصیف کنید.
  2. در هر صورت، نمی‌خواهم وقت خود را با سایت‌های استخدامی چاله‌ی سیاه تلف کنید. آن‌ها اتلاف وقت هستند. می‌توانید مستقیماً از طریق پست با مدیر استخدام خود ارتباط برقرار کنید، و من توصیه می‌کنم این کار را امتحان کنید، زیرا افراد در سراسر جهان با این روش نتایج جستجوی شغل خود را به طرز چشمگیری بهبود می‌بخشند.

چگونه یک رزومه‌ی با لحن انسانی بنویسید یا رزومه‌ی فعلی خود را اصلاح کنید تا لحنی انسانی به آن ببخشید؟ این ده مرحله را دنبال کنید:

۱. تاریخچه‌ی شغلی پایه‌ی خود را ایجاد کنید:

فهرستی از مشاغل گذشته‌ی خود تهیه کنید و با شغل فعلی یا آخرین شغل خود شروع کنید. اگر قبلاً رزومه‌ای دارید، از آن به عنوان نقطه‌ی شروع استفاده کنید. برای هر شغل در تاریخچه‌ی خود، عنوان(های) شغلی، تاریخ‌هایی که در آن شغل بوده‌اید و نام شرکت را فهرست کنید. این سند را «تاریخچه‌ی شغلی» نام‌گذاری کنید و آن را ذخیره کنید – بعداً از آن استفاده خواهید کرد.

۲. یک جهت شغلی انتخاب کنید:

اکنون، دست نگه دارید و به این فکر کنید که در مرحله‌ی بعدی شغلی خود می‌خواهید چه کاری انجام دهید. می‌خواهید یک حوزه‌ی تمرکز برای جستجوی شغل خود انتخاب کنید. یک رزومه‌ی با لحن انسانی خاص است – برای مجموعه‌ای خاص از مدیران استخدام جذاب است. شما قرار نیست خود را در یک رزومه به عنوان رهبر بازاریابی، روابط عمومی و پشتیبانی مشتری معرفی کنید – این جنبه‌های خود را (ما آن‌ها را «شاخه» می‌نامیم) به سه نسخه‌ی مختلف از رزومه‌ی خود تقسیم کنید. اگر مجموعه‌ای از مدیران استخدام را شناسایی کرده‌اید که به دنبال ترکیبی از رهبر بازاریابی/روابط عمومی/پشتیبانی مشتری هستند، می‌توانید یک شاخه‌ی تلفیقی فقط برای آن گروه از مدیران ایجاد کنید، اما به طور کلی، هرچه برند شما خاص‌تر باشد، بهتر است.
چرا یک برند خاص بهتر است؟ به این دلیل که یک رزومه‌ی با لحن انسانی، مانند یک نامه‌ی درد (Pain Letter)، حول محور درد می‌چرخد. مدیران استخدام انواع خاصی از درد را دارند. آن‌ها هیجان‌زده نیستند که با کسی صحبت کنند که می‌گوید: «من می‌توانم همه کار انجام دهم!» زیرا این یک پیام باورپذیر نیست. وقتی مدیری درد خدمات مشتری دارد، به دنبال یک متخصص خدمات مشتری عالی است. وقتی مدیر درد امنیت فناوری اطلاعات دارد، به دنبال یک متخصص تسکین درد امنیت فناوری اطلاعات خواهد بود – مانند شما!

۳. خلاصه‌ی رزومه‌ی خود را با لحن انسانی بنویسید:

هنگامی که حوزه‌ی تمرکز خود را به طور قاطع در ذهن دارید (ما آن را «محلی برای قرار دادن قایق‌تان در آب» می‌نامیم)، خلاصه‌ی رزومه‌ای با لحن انسانی بنویسید که شما و دردی را که حل می‌کنید، توصیف کند. به ما احساسی از خودتان به عنوان یک شخص بدهید. برای مثال، به ما بگویید که چگونه وارد این حوزه شده‌اید:

از زمانی که شروع به نوشتن داستان‌های تجاری برای روزنامه‌ی دانشگاه کردم، شیفته‌ی داستان‌سرایی تجاری و قدرت آن در شکل‌دهی رفتار مخاطبان بوده‌ام. به عنوان یک مدیر روابط عمومی، کاری کرده‌ام که کارفرمایانم توسط CNN، USA Today و Chicago Tribune پوشش داده شوند.

این متقاضی شغل روابط عمومی در دو جمله اطلاعات زیادی به ما می‌دهد. او به ما می‌گوید که چگونه وارد روابط عمومی شده است – به عنوان یک جوان که برای روزنامه‌ی دانشگاه داستان می‌نوشته است. در ذهنمان می‌توانیم او را ببینیم که در محوطه‌ی دانشگاه می‌دود تا با کسی برای یک داستان مصاحبه کند. متقاضی شغل روابط عمومی می‌داند که چرا کاری را که انجام می‌دهد، انجام می‌دهد، و او در مورد نتایجی که در انجام آن داشته است به ما می‌گوید: او بدیهتاً در جلب توجه رسانه‌های ملی مهارت دارد.
توجه کنید که متقاضی شغل روابط عمومی از فضای ارزشمند رزومه‌ی خود برای گفتن «من می‌دانم چگونه توجه رسانه‌های ملی را جلب کنم» استفاده نمی‌کند. او نمی‌گوید «من استراتژیک هستم» یا «من باهوش هستم.» این‌ها قضاوت‌های او نیستند. او فقط به ما می‌گوید که چه کاری انجام داده است و به هر خواننده‌ای اجازه می‌دهد تصمیم بگیرد که آیا او باهوش، استراتژیک یا هر چیز دیگری است.

۴. مشاغل گذشته‌ی خود را چارچوب‌بندی کنید:

اینجا قسمتی است که می‌خواهید از تاریخچه‌ی شغلی‌ای که قبلاً نوشته‌اید و ذخیره کرده‌اید، استفاده کنید. همانطور که مشاغل گذشته‌ی خود (و شغل فعلی خود، اگر در حال حاضر کار می‌کنید) را به رزومه‌ی با لحن انسانی خود اضافه می‌کنید، می‌خواهید هر تکلیف را برای خواننده چارچوب‌بندی کنید، با گفتن اینکه شرکت در مورد چه چیزی است (نمی‌توانید فرض کنید که ما می‌دانیم) و شغل شما در مورد چه چیزی است یا بوده است:

شرکت مواد منفجره‌ی Acme، فینیکس، آریزونا
مدیر مواد ۲۰۰۶ – تاکنون
Acme بزرگترین سازنده‌ی دینامیت در ایالات متحده است، یک کسب‌وکار خانوادگی ۱۰ میلیون دلاری. من به عنوان عضوی از هیئت مدیره آورده شدم تا با رشد شرکت در خارج از جنوب غربی و خدمت به کل کشور، یک بخش مدیریت مواد را راه‌اندازی کنم.

اکنون ما را در جریان سه عنصر مهم داستان خود قرار داده‌اید. به ما احساسی از بزرگی شرکت Acme Explosives و کاری که انجام می‌دهند، داده‌اید. بدون دانستن اندازه و وضعیت آن‌ها، چگونه می‌توانیم نقش شما در سازمان یا دامنه‌ی مسئولیت‌های شما را ارزیابی کنیم؟ ثانیاً، شما مأموریت خود را هنگام پیوستن به شرکت به ما گفته‌اید. این خیلی مهم است! شما برای جابجایی کاغذبازی استخدام نشده‌اید – شما به طور خاص برای راه‌اندازی یک بخش جدید برای حمایت از رشد شرکت استخدام شده‌اید.
ثالثاً، شما به ما راهی داده‌اید تا بتوانیم دستاوردهای فهرست‌شده -ما آن‌ها را داستان‌های اژدهاکشی (Dragon-Slaying Stories) می‌نامیم- را که در لحظه‌ای دیگر خواهیم خواند، ارزیابی کنیم. ما می‌دانیم که مأموریت شما چه بوده است، و در مرحله‌ی بعد به ما خواهید گفت که چگونه مأموریت را انجام داده‌اید. این جزئیات انسانی را همیشه به اشتراک بگذارید!
همیشه جزئیات انسانی را به ما بدهید! آن‌ها بسیار بهتر از نکات داده‌ای خشک طنین‌انداز می‌شوند.

۵. داستان‌های اژدهاکشی خود را به اشتراک بگذارید:

دو یا سه داستان اژدهاکشی مختصر از هر شغلی که داشته‌اید انتخاب کنید و از آن‌ها به عنوان نکات گلوله‌ای برای تکمیل درک ما از تأثیری که در هر یک از مشاغل گذشته‌ی خود به جا گذاشته‌اید، استفاده کنید. ما را با وظایف و مسئولیت‌هایی که می‌توانیم از عنوان شغلی استنباط کنیم، نکشید. هیچ‌کس به وظایف و مسئولیت‌ها اهمیت نمی‌دهد – هر کسی در آن شغل همان شرح شغل را می‌داشت.
ما می‌خواهیم بدانیم وقتی در آن شغل بودید چه کاری انجام دادید. صحبت در مورد آن چیزها هم جالب‌تر است! در اینجا سه نکته‌ی گلوله‌ای از دوره‌ی مدیر مواد شرکت Acme Explosives آورده شده است:

  • به همراه تیم‌های تولید و مهندسی، اولین برنامه‌ی مدیریت تأمین‌کنندگان Acme را ایجاد کردم و آن را نصب کردم تا در اولین سال حضورم در این شغل، ۲.۵ میلیون دلار در هزینه‌های زنجیره‌ی تأمین صرفه‌جویی کنم.
    • هنگامی که یک اعتصاب راه‌آهن توانایی ما را برای ارسال محصول در سال ۲۰۰۷ تهدید کرد، روابط حمل و نقل سریع با شرکت‌های حمل و نقل محلی ایجاد کردم و ۹۷٪ از محموله‌ها را به موقع به مقصد رساندم و به مشتریانمان اجازه دادم که به کار خود ادامه دهند.
    • در حالی که Acme توسط RoadRunner Industries خریداری می‌شد، یک برنامه‌ی انتقال نوشتم و به خریداران/برنامه‌ریزان RoadRunner نحوه‌ی استفاده از سیستم‌ها و معیارهای Acme را آموزش دادم. به من پیشنهاد شغلی در RoadRunner داده شده است، اما از این فرصت برای امتحان کردن چیز جدیدی استفاده می‌کنم.

توجه کنید که چگونه مدیر مواد ما به ما می‌گوید که چرا پست فعلی خود را ترک می‌کند، حتی در حالی که توضیح می‌دهد که چگونه در آن تأثیرگذار بوده است! ما می‌توانیم کل فیلم را ببینیم. ما می‌توانیم درک کنیم که چرا این مرد نمی‌خواهد تحت مالکیت جدید بماند: قبلاً آنجا بوده، این کار را انجام داده است. ما او را به خاطر قدم گذاشتن دوباره در زمین ناآشنا تحسین می‌کنیم. او هشت سال در Acme بود و این روزها هشت سال در یک مکان زمان زیادی است.
ببینید چگونه یک متقاضی شغل می‌تواند قدرت و شخصیت را در صفحه‌ی یک رزومه‌ی با لحن انسانی منتقل کند؟ شما هم می‌توانید همین کار را انجام دهید!

۶. تا کجا باید به عقب برگردید؟

گنجاندن یک شغل گذشته در رزومه‌ی با لحن انسانی شما به ارتباط آن با جهت شغلی فعلی شما بستگی دارد. اگر شغلی از بیست سال پیش دارید که بسیار مرتبط با کاری است که اکنون به دنبال آن هستید، ممکن است در رزومه‌ی با لحن انسانی شما جا نشود، اگر بازگشت به بیست سال پیش به این معنی باشد که باید هر شغلی را بین الان و آن زمان بازگو کنید. اشکالی ندارد! می‌توانید در خلاصه‌ی رزومه‌ی با لحن انسانی خود به شغلی اشاره کنید که در فهرست زمانی نقش‌های گذشته‌ی شما ظاهر نمی‌شود. می‌توانید این کار را به این صورت انجام دهید:

من یک مدیر پروژه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار هستم که به همان اندازه در بحث در مورد ویژگی‌های فنی و کار با افراد بازاریابی در برنامه‌های راه‌اندازی مهارت دارم. من به سمت جنبه‌ی انسانی مدیریت پروژه کشیده می‌شوم، جایی که صدای هر کسی شنیده می‌شود و موانع سیاسی یا فرهنگی موضوعات مناسبی برای گفتگو هستند. من در Wang Laboratories با مدیریت پروژه‌های مین‌فریم بزرگ شدم و اخیراً به مجموعه‌ای از استارت‌آپ‌ها کمک کرده‌ام تا به تأمین مالی، خرید یا عرضه‌ی اولیه‌ی سهام برسند.

رزومه‌ی این متقاضی شغل شامل Wang نمی‌شود، زیرا آن تجربه خیلی وقت پیش بوده است. خب که چی! او آنجا بوده است و می‌تواند ادعای آن تجربه‌ی دور را داشته باشد، حتی اگر جزئیات آن در رزومه‌ی دو صفحه‌ای با لحن انسانی او گنجانده نشده باشد. اگر کسی بخواهد در مورد دوران کاری او در Wang بداند، تنها کاری که باید انجام دهد این است که بپرسد!
رزومه‌ی شما نمی‌تواند بیش از دو صفحه باشد، مگر اینکه یک CV آکادمیک باشد یا اینکه یک کاریاب به شما بگوید که تمام مشخصات، نرم‌افزار، سخت‌افزار، جزئیات پروژه و غیره را می‌خواهد. اگر با یک کاریاب کار می‌کنید که مشتریان را به خوبی می‌شناسد و با آن‌ها روابطی دارد که جستجوی شغل شما را تسریع می‌کند، هر کاری که استخدام‌کننده به شما می‌گوید انجام دهید. اگر از روش‌های خودتان برای جلب توجه مدیر استخدام به شیوه‌ای که ما آموزش می‌دهیم استفاده می‌کنید، رزومه‌ی خود را در دو صفحه نگه دارید.

۷. به داستان‌سرایی توجه کنید:

رزومه‌ی شما در حال روایت یک داستان است، بنابراین هر چه روان‌تر باشد و کمتر بریده‌بریده باشد، بهتر است. نقش‌های متعددی را که در یک شرکت داشته‌اید، جدا نکنید. ما به ماه‌ها و سال‌های دقیقی که شما به عنوان تحلیلگر مالی در مقابل دستیار کنترلر در مقابل کنترلر کار می‌کردید، اهمیتی نمی‌دهیم. همه‌ی آن مشاغل را با هم ترکیب کنید و فقط به ما بگویید که در شرکت Acme Explosives، در سال ۲۰۰۴ به عنوان تحلیلگر مالی وارد شدید و سه سال بعد کنترلر شدید. داستانی بسیار بهتر!

۸. اصطلاحات تخصصی را حذف کنید:

هدف از یک رزومه‌ی با لحن انسانی این است که به نظر برسد یک شخص در حال صحبت با شماست. از زبان کلیشه‌ای و اصطلاحات شرکتی مانند این نمونه‌های وحشتناک خلاص شوید:

  • خودجوش و باانگیزه
  • به خوبی با تمام سطوح کارکنان کار می‌کند
  • تیم‌های چندوظیفه‌ای را رهبری کرد
  • انتظارات را برآورده می‌کند یا فراتر از آن می‌رود
  • سابقه‌ی موفقیت اثبات‌شده
  • مهارت‌های ارتباطی عالی

به ما نشان دهید، نگویید! اگر مهارت‌های ارتباطی دارید، از آن‌ها برای برقراری ارتباط استفاده کنید، نه برای صحبت در مورد مهارت‌های ارتباطی خود!

۹. تحصیلات خود را اضافه کنید:

پس از تاریخچه‌ی شغلی خود، مدارک و گواهینامه‌های خود را به ما اطلاع دهید. نیازی به ذکر تاریخ فارغ‌التحصیلی نیست. فقط به ما بگویید کجا درس خوانده‌اید و چه چیزی در آنجا کسب کرده‌اید. همچنین می‌توانید علایق، انجمن‌های حرفه‌ای و نشریات را در انتهای رزومه‌ی خود بگنجانید، اگر آن‌ها را دارید.
در انتهای رزومه خود همچنین می توانید یک «محل جمع آوری کلمات کلیدی» برای کلمات کلیدی فنی و کاربردی که در متن رزومه با لحن انسانی شما قرار نگرفته اند، اضافه کنید. الگوریتم های جستجوی کلمات کلیدی آنها را در آنجا پیدا می کنند!

۱۰. صبر کنید، بخوانید، صبر کنید و دوباره بخوانید:

یک رزومه‌ی با لحن انسانی بسیار متفاوت از یک رزومه‌ی سنتی است، حتی اگر هر دو سند شامل کلماتی روی کاغذ باشند و دو صفحه را پوشش دهند. یک رزومه‌ی با لحن انسانی اطلاعات بسیار بیشتری در مورد شما به خواننده می‌دهد تا یک رزومه‌ی سنتی. خواندن رزومه‌ی با لحن انسانی خودتان می‌تواند کمی تکان‌دهنده باشد. وقتی ما برای مشتریان رزومه‌هایی با لحن انسانی می‌نویسیم، از آن‌ها می‌خواهیم که چند روز با رزومه کنار بیایند و سپس واکنش نشان دهند. در عرض حدود سه روز، زبان ناآشنای رزومه شروع به عادی شدن می‌کند و سپس احساس واقعاً خوبی پیدا می‌کند.
مردم می‌گویند: «بالاخره می‌توانم خودم را در رزومه‌ام ببینم!» این همان چیزی است که ما به دنبال آن هستیم. همه رزومه‌ی با لحن انسانی شما را دوست نخواهند داشت. برخی از افراد منابع انسانی و مدیران استخدام که انعطاف پذیری ندارند، به شکستن سنت توسط شما پوزخند خواهند زد. این چیز خوبی است. هر رزومه‌ای یک سند برندسازی است و برندسازی برای جذب افراد مناسب و دفع افراد نامناسب طراحی شده است.
اگر کسی نمی‌تواند لحن انسانی شما را روی کاغذ تحمل کند، تصور کنید کار کردن با آن‌ها چقدر وحشتناک خواهد بود! فقط افرادی که شما را درک می‌کنند، لیاقت شما را دارند. رزومه‌ی با لحن انسانی شما، انتخاب شدن شما از میان جمعیت را برای مدیران استخدام پرشورتر آسان‌تر می‌کند.


این مطلب ترجمه آزادی است از این نوشته به قلم خانم لیز رایان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا