هندبوک سیستم مدیریت کیفیت بر مبنای ISO 9001 – ویرایش هفتم

اگه تا به حال در دوره‌های سرممیزی استانداردهای سیستمهای مدیریتی (مثل ایزو ۹۰۰۱، ۱۴۰۰۱، ۴۵۰۰۱، …) شرکت کرده باشید، می‌دونید که آخر دوره یک امتحان سخت کتاب باز میگیرن. اینجاست که می‌بینید از متن یه کتاب کوچیک، چه سئوالهای سختی میشه طرح کرد. چرا؟ یه دلیلش میتونه این باشه که هر بندش ممکنه کلی پیچیدگی داشته باشه و بشه چند جور تفسیرش کرد. اینجاست که کتابی که هر بند استاندارد رو مفصل تشریح کرده باشه به درد می‌خوره.

برای استاندارد ۴۰ صفحه‌ای ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵، مطالعه هندبوک سیستم مدیریت کیفیت بر مبنای ISO 9001 نوشته دیوید هویل (David Hoyle) که توسط انتشارات معتبر Routledge منتشر شده رو پیشنهاد میکنم.

این کتاب ۹۰۰ صفحه‌ای در ۱۰ بخش و ۵۹ فصل تالیف شده. یعنی یک فصل برای هر زیربند استاندارد، در نظر گرفته و بعد از یک مقدمه، میگه معنی اون زیربند چیه، چرا لازمه، و چه جوری میشه پیاده‌سازی و بعدها به ممیز ارائه کرد. همچنین به تناسب تغییراتش نسبت به نسخه قبل استاندارد رو توضیح داده، نمونه فلوچارت داده، و گزیده مرتبطی از سخنان بزرگان مدیریت (ادوارد دمینگ، پیتر دراکر و راسل ایکاف، …) رو نقل کرده.

اگه بخواهید این کتاب رو سریع مرور کنید، با جستجوی Figure، Box و Table چیزهای جالبی پیدا می‌کنید، برای مثال:

  • جدول ۳۲.۱ اطلاعات مدون (مستندات و سوابق) مورد نیاز استاندارد (صفحه ۴۸۰ و ۴۸۱ کتاب)
  • نمودار ۱۲:
2017 ISO 9000 Quality Systems Handbook - Fig 12.1
ارتباط بین بندهای ایزو ۹۰۰۱

 

تعریف بسه، زودتر برم این کتاب رو بخونم که دوشنبه امتحان سرممیزی دارم 🙂

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا