مقدمه
یه مشکلی که در شرکتهای ایرانی دیدم اینه که اغلب به اینترانت (پورتال سازمانی) بهای لازم رو نمیدن. یعنی:
- یا کلا اینترانت ندارن و افراد با استفاده از امکانات ایمیل (برای کارهای رسمیتر) و شبکه های اجتماعی مثل واتس آپ و تلگرام برای هماهنگی و تسریع در کارها استفاده میکنن.
- یا یه اینترانت خشک و بی روح و اغلب زشت و بی ریخت دارن که اغلب با SharePoint ساخته شده، مجریش یه شرکت نرم افزاریه که تقریبا چیزی از بیزینس و خواسته های کارکنان نمیدونه و برای انجام کوچکترین تغییرات میخواد کلی شرکت رو تلکه کنه و توسط یک IT بی حوصله و سخت گیر مدیریت میشه. نتیجه اش چی میشه: اینترانت جایی میشه که اخبار و اطلاعیهها و دستورالعملها به صورت کاملا یک طرفه به کارکنان منتقل میشه، و نهایتا یه فرم تماس با مدیرعامل و یا نظام پیشنهادات هم برای خالی نبودن عریضه گذاشتن که با توجه به حس و حال کلی یک طرفه اینترانت و احیانا ترس حاکم بر سازمان، هیچ استفادهای ازش نمیشه. در نتیجه عملا اینترانت کاربرد چندانی برای کارکنان نداره و باز کارکنان برای هماهنگی کارهاشون به ایمیل و شبکه های اجتماعی پناه میبرن.
موضوع اینه که به هزار و یک دلیل ایمیل و واتس آپ و تلگرام ابزار مناسبی خیلی از این کارها نیستن. یادم میاد در شرکت قبلیمون چندین و جند جلسه گذاشتیم برای توضیح محدودیتها و معایب ایمیل تا استفاده از ایمیل رو در شرکت محدود کنیم، ولی چون عملا آلترناتیو بهتر و آسونتری برای کارکنان ارائه نکردیم، کسی گوش به حرف نداد.
پیشنهاد من چیه: در سالهای اخیر و بعد از اینکه وردپرس رو به صورت حرفه ای یاد گرفتم، طراحی یه اینترانت جذاب و کاربردی با وردپرسه، خصوصا تا جای ممکن استفاده از امکانات شبکه اجتماعی سازمانی و قالب P2. و اغلب شرکتهای عصا قورت داده با بهانههای واهی و بدون پشتوانه مثل امن نبودن وردپرس و ایزو ۲۷۰۰۱ میچسبن به شیرپوینت و یه اینترانت به درد نخور تحویل کارکنانشون میدن. ولی امید دارم شرکتهای جسور و نوآور، خصوصا استارت آپها، اینترانت های مبتنی بر WordPress رو جدی بگیرن
آشنایی کلی با P2
قبلا درباره تم انقلابی P2 نوشتم. خبر مهیج اینکه اتوماتیک (شرکت مادر وردپرس) این قالب رو این بار به صورت یک وب اپلیکیشن مجزا با کلی امکانات جدید منتشر کرده. این وب اپلیکیشن فعلا فقط داخل WordPress.com ارائه میشه، ولی بعدا قراره به صورت متن باز و رایگان در اختیار عموم قرار داده بشه، که در اون صورت شرکتها میتونن ازش به عنوان یک ابزار ارتباطی و کار تیمی استفاده کنند.
به نظر من P2 میتونه به عنوان اینترانت یه شرکت و یا استارت آپ به کار بره و یا بخشی از اینترانت موجود باشه (تا حدی مثل Team Site مایکروسافت SharePoint). البته باید قبلش کار فرهنگی انجام بشه تا اینترانت از یک حالت یک طرفه خارج شه و بشه محلی برای تعامل، کار تیمی، جلب بازخورد، ارائه بازخورد، ثبت درس آموخته ها، … در این راستا باید علاوه بر اعتمادسازی (که مبحث مفصل و جداگانه ایه)، به کارکنان آموزش داده بشه که چی بنویسن و چظور بنویسن، برای مثال بهشون ایده وبلاگی داده بشه (مثل این نوشته، یا نوشته های زیر مجموعه بخش Best Practices های این صفحه)
امکانات
- استفاده از بلوکهای گوتنبرگ در Front-end و کامنتها، خصوصا
- فرمها (فرم تماس، فرم رای گیری، فرم بازخورد)
- تغییرات جدید (Changelog)
- Document برای ارائه یک فهرست شکیل از مستندات (Pdf، Word، Excel و …)
- وظایف (Tasks) با امکان تخصیص وظایف به افراد، و نیز پیشرفت وظیفه (سه حالت شروع نشده، شروع شده، اتمام)
- ,وضعیت پیشرفت پروژه: شامل تاریخ برنامه ریزی شده برای اتمام + درصد پیشرفت پروژه (با توجه به وضعیت پیشرفت وظایف آن پروژه)
- به اشتراک گذاری تقویم گوگل (راهنمای فعالسازی)
- امکانات صفحه خانه برای نمایش پستها (اطلاعات داینامیک) با سه View مختلف:
- عادی (پیش فرض): نمایش پست
- طولانی: نمایش پست و کامنت
- فشرده: فقط نمایش عناوین پست، تا در صورت نیاز روی عناوین کلیک کرده و متن نوشته رو بخونید
- امکان فیلتر صفحه اول:
- همه نوشتها (پیش فرض)
- نوشته های جدید
- کامنتهای جدید
- Mention های من (اگر در قسمتی از سایت کسی کاری رو با @ به من محول کنه یا بخواد من ازش خبردار شم، اینجا میاد. با قدرت منشن آشنا بشید)
- نوشته های من
- ایجاد صفحه Pages برای ساختاردهی به اطلاعات نسبتا ایستا، برای مثال:
- درباره ما
- ترجیحات کاری هر یک از اعضای تیم (عجب ایده محشری)
- ما چطور کار میکنیم: کانالهای ارتباطی، جلسات، مدیریت پروژه
- ارزشهای کاری تیم ما
- اطلاعات تماس پرسنل، …
- سایدبار کاملا کاربردی
- اعضای تیم ما
- منوی جمع و جور: ارائه ساختار درختی در منو، یعنی اول فقط منوی سطح ۱ رو نشون میده، سطوح بعدی با کلیک روی آیکون آیتم مد نظر باز میشه (Drill Down)
- آخرین فعالیتها
- متن: (برای مثال: نقش اعضای تیم، ساعت کاری اونها)
- امکان ایجاد WorkSpace ها (البته برای نسخه پولی +P2)
- و خیلی امکانات دیگه
گالری تصاویر
چند سایت برای دمو و اطلاعات بیشتر
که همشون فیلتر شدن 🙂
- سایت رسمی P2
- دموی قالب P2
- خبر مرتبط در سایت WordPress.com: به همراه تصاویر مرتبط
- راهنمای امکانات P2
- راهنمای استفاده از P2 در شرکتها: برای مثال
- فرآیند ادغام Parsley با اتوماتیک: چطور شرکت اتوماتیک بعد از تصاحب شرکت Parsely (ارائه دهنده راهکارهای آنالیز عملکرد محتوا) از P2 در همسوسازی و Onboarding کارکنان شرکت جدید در شرکت اتوماتیک استفاده کرد.
- فرآیند ادغام MailPoet با اتوماتیک: بعد از تصاحب شرکت MailPoet (ارائه دهنده پلاگین رایگان و پولی خبرنامه) توسط شرکت اتوماتیک، استفاده از Google Docs و Slack رو محدود کردن و به جاش از سه سایت P2 استفاده کردند.
- استفاده کارکنان پشتیبانی وردپرس از P2
- اخبار P2: چه امکانات جدیدی به P2 اضافه شدند / خواهند شد
- بازخورد P2: کاربران چه امکانات جدیدی میخوان