سئوال:
مشاور عزیز،
مدتی است در جستوجوی کار هستم و تا این لحظه در چند مصاحبه شغلی شرکت کردهام. هنوز هیچ کدام از این شرکتها با من تماس نگرفتهاند و نمیدانم آیا از سوی یکی از آنها پذیرفته خواهم شد یا خیر. سوال من اینجاست که پس از مصاحبه شغلی، چگونه میتوانم وضعیت خود را پیگیری کنم؟ از کجا بدانم روند مصاحبه از نظر آنها چطور پیش رفته است؟
پاسخ مشاور:
دوست عزیز، پیگیری پس از مصاحبه یک ضرورت است. در گذشته ما تنها به فرستادن یک یادداشت با محتوای «قدردانی» بسنده میکردیم اما آن دوران دیگر به سر رسیده است. در اینجا چند روش ساده برای پیگیری را با هم مرور میکنیم.
اگر مصاحبه حضوری نبوده و از طریق تلفن یا اینترنت صورت گرفته، کافی است یک ایمیل کوتاه به این شکل به مسوول مصاحبه ارسال کنی:
«مایک عزیز، از اینکه وقت گذاشتی و درباره جایگاه شغلی مدیریت تولید با من صحبت کردی بینهایت سپاسگزارم. تصور میکنم که این جایگاه شغلی با سوابق کاری و علایق من کاملا متناسب است. بیصبرانه منتظرم با شما ملاقات کنم. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، لطفا من را در جریان قرار دهید. آخر هفته خوبی داشته باشید.»
اگر مصاحبهات با شرکت مربوطه حضوری بوده است، باید پیگیری را بهصورت مرحله به مرحله انجام دهی:
- لحظهای که به خانه رسیدی، هر سوال یا نکتهای که درباره مصاحبه به ذهنت میرسد را یادداشت کن، چون ممکن است آنها را فراموش کنی. مصاحبهکننده که بود؟ نام او و تمام کسانی را که با آنها دیدار کردهای بنویس. مصاحبهکننده چه سوالاتی از تو پرسید؟ چه دغدغههایی داشت؟ همه اینها را روی کاغذ بیاور. اگر نام افراد را به خاطر داشته باشی، میتوانی برای تک تک آنها یادداشت تشکر بفرستی.
- مشاهدات و سوالات خودت را نیز یادداشت کن. میتوانی پس از اتمام مصاحبه، درباره آن با یکی از دوستان قابل اعتمادت صحبت کنی و با کمک هم، روند مصاحبه را بررسی کنید. وقتی در جستوجوی کار هستی، گاهی مسوولان مصاحبه از تو تعریف و تمجید میکنند و همین ممکن است تو را گمراه کند. یک دوست باهوش به تو کمک میکند ارزیابی درستی از خودت داشته باشی.
- چند کاغذ یادداشت بردار و برای تک تک افرادی که با آنها دیدار کردهای «نامه تشکر» بفرست. ممکن است تصور کنی که در دنیای امروز، چنین روشی کهنه و از کار افتاده است. اما من بارها از مدیران استخدام شنیدهام که یک نامه تشکر هوشمندانه و با محتوا در تصمیمگیری آنها نقش اساسی دارد. در واقع بین دو کاندیدای شایسته، مدیران استخدام معمولا متقاضیای را انتخاب میکنند که برای آنها نامه تشکر فرستاده است.
نامه تشکر باید مختصر و مفید باشد. اگر به چند نفر از مدیران و مسوولان یک شرکت نامه میفرستی، بهتر است شکل نوشتاری آنها کمی با هم متفاوت باشد. به عنوان مثال میتوانی بنویسی:
«مایک عزیز، به خاطر گفتوگوی سازندهای که روز سهشنبه درباره زنجیره تامین و قوانین تجارت بینالملل داشتیم از شما متشکرم. از آشنایی با شما، استیو و وینس مسرورم و مشتاقم که دوباره با شما ملاقات کنم و درباره روند انجام کارها در کارخانه شکلاتسازی شما بیشتر بدانم. هفته خوبی داشته باشید.»
نامه تشکر کوتاه است و در چند خط خلاصه میشود اما همان چند جمله، بیانگر ادب و حسن رفتار توست (بهترین زمان برای فرستادن نامه تشکر، یک تا دو روز بعد از مصاحبه است). چند روز پس از مصاحبه میتوانی جهت پیگیری، یک ایمیل بفرستی اما یادت نرود که پیش از آن، تمامی جوانب مصاحبه را با یکی از دوستان مورد اعتمادت بررسی کنی. کسی را انتخاب کن که تو را بشناسد و بتواند هر نکته قابل توجه یا موضوع عجیبی را که در فرآیند مصاحبه وجود داشته تشخیص داده و به تو گوشزد کند. ما معمولا در روز مصاحبه استرس داریم و تحت فشاریم، بنابراین باید روند مصاحبه را برای کسی تعریف کنی که نکتهبین باشد.
تعجب خواهی کرد وقتی ببینی که او چطور توجه تو را به نکاتی جلب میکند که از چشم تو پنهان بوده است. شاید نشانه یا زنگ خطرهایی در فرآیند مصاحبه وجود داشته که تو به آنها دقت نکردهای. دوست تو ممکن است از تو بپرسد: «صبر کن ببینم! گفتی که مایک در تمام مدت مصاحبه راجع به کیفیت عرضهکنندهها صحبت کرد و گفت مایل است که به عنوان مدیر تولید احتمالی شرکت، به این وضعیت رسیدگی کنی؟» تو در پاسخ میگویی: «بله!». او میگوید: «آیا این طبیعی است؟ چرا این مساله را با تو مطرح کرده؟ این وظیفه برعهده چه کسی است؟» تو میگویی: «معمولا به عهده مسوولان خرید است. حالا که خوب فکر میکنم، میبینم که محور اصلی گفتوگوی ما مسائل مربوط به عرضهکنندگان بود. آنها احتمالا با مسوولان خرید مشکل دارند. یک جای کار میلنگد. » این مکالمه ادامه پیدا میکند و تو به همراه دوستت، تمامی گفتوگوها را زیر ذرهبین میبری و نهایتا به این نتیجه میرسی که آنها میخواهند تو را به عنوان مدیر فروش استخدام کنند اما در عمل، مسوولیتهای کارکنان بخش خرید نیز برعهده تو خواهد بود. درباره گفتههای دوستت خوب فکر کن و زمانی که خواستی ایمیلی برای پیگیری بفرستی، به نکات مربوطه نیز اشاره کن. مثلا بنویس:
«مایک عزیز، از اینکه وقت خود را در اختیار من گذاشتید تا درباره زنجیره تامین و تولید صحبت کنیم، باز هم متشکرم. مشتاقم که مجددا با شما دیدار کنم و درباره موضوع کنترل کیفیت که به آن اشاره کرده بودید، بیشتر صحبت کنیم. مایلم بدانم که با چه مشکلی روبهرو هستید. من در زمینه زنجیره تامین تجربیات فراوانی دارم و میتوانم در این راستا به شما کمک کنم. هفته خوبی داشته باشید.» به تک تک افراد ایمیلی بفرست و نام آنها را در انتهای ایمیلها ذکر کن تا بدانند یک ایمیل مشابه را به همه ارسال نکردهای. اگر دوباره با تو تماس گرفتند و قرار مصاحبه گذاشتند، مساله حقوق را مطرح کن تا اگر به هر دلیلی با حقوق پیشنهادی تو موافقت نکردند، وقت خودت را بیش از این تلف نکنی. اما بعد از ارسال ایمیلها چه باید کرد؟ بهتر است فکر شرکت مربوطه را کاملا از ذهنت پاک کنی، به سراغ شرکتهای دیگر بروی و برای آنها رزومه بفرستی. به خودت اعتماد کن. دیر یا زود شغل مورد نظر خود را پیدا خواهی کرد.
- در مورد پیشنهاداتی که مشاوران خارجی ارائه کردهاند، قبل از پذیرش و بهکارگیری این پیشنهادات، بررسی کنید که آیا با توجه به شرایط و بافت اجتماعی - اقتصادی کشورمان، اجرای این پیشنهاد به مصلحت است. این وبلاگ مسئولیتی در قبال کاربرد این پیشنهادات توسط خوانندگان ندارد.
- لطفا نظرات و تجربیاتتان را با خوانندگان وبلاگ در میان بگذارید.