دو تا از همکارانم با هم نمی‌سازند

سئوال:

مشاور عزیز!

من در یک شرکت کوچک خصوصی کار می‌کنم. در این شرکت ما واحد منابع انسانی نداریم و چند ماه قبل نقش مدیریتی تازه‌ای به من محول شد. از وقتی در شغل جدید مشغول به کار شدم، دو تا از همکاران زیردستم که با هم سازگاری ندارند به شدت دردسرآفرین شده‌اند. آنها دائما به من مراجعه می‌کنند و در مورد بی‌اهمیت‌ترین مسائل از هم شکایت می‌کنند (مثلا S فکر می‌کند که K خیلی بلند با تلفن صحبت می‌کند). اگر گفتن این مساله کمک می‌کند، باید اشاره کنم که K عملکرد کاری بسیار خوبی دارد و S کارمندی جدید و در مرحله آموزش است و هنوز عملکردی در حد انتظار من ندارد. حسم می‌گوید مشکل از S است، اما الان موقعیت مناسبی برای جایگزین کردن او ندارم. حالا آنها شروع به وارد کردن دیگر اعضای تیم به درون دعوای خود کرده‌اند و مساله را به کل شرکت کشانده‌اند. من سعی کرده‌ام با هر کدام از آنها به صورت جداگانه صحبت کنم تا همه نگرانی‌ها و دیدگاه‌های موجود در این باره را حل و فصل و اصلاح کنم، اما ظاهرا این کار موثر نبوده است. باید اضافه کنم که متوجه شدم این دو نفر شخصا از هم خوششان نمی‌آید. البته نگران علایق شخصی آنها نیستم، اما مساله اینجا است که چنین رفتارهایی محیط کار را تبدیل به مهد کودک می‌کند و روحیه کاری را تضعیف می‌کند. چه توصیه‌ای به جز اخراج کردن آنها دارید؟

پاسخ مشاور:

هر چه زودتر باید این مساله را حل و فصل کنید. دوباره تک تک با آنها جلسه بگذارید و خیلی جدی بگویید: «داشتن روابط خوب و مشارکتی با دیگر همکاران جزو لیست وظایف کاری شما است که مثل سایر وظایف انتظار دارم به خوبی انجام دهید. این یعنی دیگر نباید نزد من از هم شکایت کنید یا چنین جوی را به دیگر همکاران منتقل کنید. » باید طوری بر خواسته خودتان مصر باشید که بفهمند انتظاری غیر از این ندارید و اگر مشکل همچنان ادامه پیدا کند، برخورد جدی‌تری با آنها خواهید داشت. باید اضافه کنم اگر بگذارید این مساله مزمن شود، کشمکش‌های اندک و بی‌اهمیت به بحرانی غیرقابل حل تبدیل خواهد شد. به علاوه، از آنجا که سایر کارمندان هم درگیر این موضوع شده‌اند، می‌توانید بعد از صحبت انفرادی با این دو نفر، جلسه‌ای جمعی بگذارید و تاکید و تبیین کنید که ترویج فضایی مملو از احترام، بردباری و رفتار محبت‌آمیز جزو اولویت‌های شرکت است. همچنین نظر من این است که مدتی کارمند S را به دلیل اینکه فکر می‌کنید مرکز این مشکل است و عملکرد کاری چندان خوبی هم ندارد، از نزدیک زیر نظر بگیرید. اگر مدتی به صورت فعال‌تر درگیر کارهای او شوید، هر دو مساله را بهتر مدیریت خواهید کرد.

  1. در مورد پیشنهاداتی که مشاوران خارجی ارائه کرده‌اند، قبل از پذیرش و به‌کارگیری این پیشنهادات، بررسی کنید که آیا با توجه به شرایط و بافت اجتماعی - اقتصادی کشورمان، اجرای این پیشنهاد به مصلحت است. این وبلاگ مسئولیتی در قبال کاربرد این پیشنهادات توسط خوانندگان ندارد.
  2. لطفا نظرات و تجربیاتتان را با خوانندگان وبلاگ در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.