سئوال:
مشاور عزیز، طی دو هفته گذشته، به سه سوال اساسی در رابطه با آگهی استخدام پاسخ دادید: ۱. چه کنیم تا آگهی در نتایج جستوجو ظاهر شود؟ ۲. چه کنیم تا آگهی آنقدر جذاب باشد که کارجو روی آن کلیک کند؟ و ۳. چطور کارجو را متقاعد کنیم که پس از خواندن آگهی، درخواست شغلی دهد؟ حالا سوالم اینجاست که آیا این اقدامات کافیست یا هنوز راه دیگری برای جذب استعدادها وجود دارد؟
پاسخ مشاور:
دوست عزیز، تو تقریبا نیمی از راه را آمده ای. اگر توصیههای من را به درستی انجام دهی، بسیاری از کسانی که به دنبال شغل هستند، آگهی شما را خواهند دید و احتمال آنکه افراد مناسب را جذب کنی بسیار زیاد است. اما این کافی نیست. هدف تو نباید فقط کسانی باشند که به دنبال شغل هستند. تو باید به دنبال جذب «کارجویان بالقوه» نیز باشی. کارجویان بالقوه کسانی هستند که در حال حاضر شغل دارند و بهطور جدی به دنبال کار نیستند. آنها از نظرها پنهانند. باید آنقدر خلاق باشی که حتی توجه این افراد را هم جلب کنی. به این منظور باید از آگهی استخدام فراتر بروی. با رعایت این نکات میتوانی به این افراد دست پیدا کنی:
- تبلیغات در شبکههای اجتماعی: میتوانی از شبکههای اجتماعی، از جمله فیسبوک و لینکدین برای دستیابی به کارجویان بالقوه استفاده کنی. آنها چون به دنبال کار نیستند، طبیعتا آگهی شما را ندیدهاند. بسیاری از این افراد شاغلند و دنبال کار نیستند اما با یک آگهی هوشمندانه در یکی از این شبکهها میتوانی نظر آنها را جلب کنی. شاید وسوسه شوند که یک چیز جدید را امتحان کنند. در شبکههایی مثل فیسبوک، لینکدین یا توییتر میتوانی از قابلیت «هدفگیری پیشرفته» استفاده کنی و دقیقا مشخص کنی که به دنبال چه تیپ افرادی هستی. مثلا میتوانی عنوان شغلی، شهر یا سن را انتخاب کنی. هر یک از سایتها به تو نشان میدهد که تعداد مخاطبانت چند نفر است. با این کار میتوانی به یک بازار کاملا ناشناخته و جدید دست پیدا کنی.
- استفاده از اپلیکیشنهای ارتباطی برای دسترسی به جوانان: بعضی از اپلیکیشنها روزانه میلیونها کاربر فعال دارند و بیش از نیمی از آنها، بین ۱۳ تا ۳۴ سالهاند. این اپلیکیشنها محل مناسبی برای دسترسی به مخاطبان جوانند، البته اگر به دنبال استخدام کارکنان جوان هستی. شرکت «گراب هاب» (اپلیکیشن تحویل غذا) برای جذب کارآموز برای سه ماه تابستان از بازاریابی اسنپ-چت استفاده کرد. آنها از علاقهمندان خواستند که بهترین تصویر یا ویدئویی را که در اسنپچت گرفتهاند را ارسال کرده و از طریق لینکی که در یک استوری قرار داده شده بود، درخواست شغلی دهند. این شرکت توانست از این طریق به مخاطبان جوان دست پیدا کند.
- استفاده از آگهیهای خیابانی: آگهیهای آنلاین قطعا موثرند اما گاهی بهتر است از دنیای مجازی بیرون بیایی. اگر بودجه کافی داری، برای دستیابی به کارجویان بالقوه از آگهیهای فیزیکی استفاده کن. منظورم آگهیهایی است که در ایستگاههای اتوبوس نصب میشوند، یا حتی بیلبوردها. و اما سوال آخر: چطور فرآیند استخدام را بهبود بخشیم؟ تا اینجا یاد گرفتی که چطور فرآیند آگهینویسی را بهینهسازی کنی و حالا هم که یاد گرفتی چطور به کارجویان «کشف نشده» دسترسی پیدا کنی. اگر این نکات را رعایت کنی، از رقیبانت خیلی جلوتری.
اما استراتژیهای دیگری هست که کمک میکنند فرآیند استخدام را بهبود بخشی: - سادهسازی فرآیند درخواست شغلی: استفاده از سیستمهای ردیابی متقاضی (ATS) در فرآیند درخواست شغلی، ممکن است باعث شود بین ۴۰ تا ۶۰ درصد از متقاضیان خود را از دست بدهید. دلیلش این است که بسیاری از این نرمافزارها متقاضی را وادار میکنند که بخش زیادی از اطلاعاتی را که قبلا در رزومهاش نوشته، یک بار دیگر توضیح دهد. گاهی حتی از فرد میخواهند که یک حساب کاربری بسازد و از هفت خوان رستم عبور کند. مثلا شرکت «رد لابستر» برای جذب نیرو از یکی از این سیستمها استفاده کرد. تنها در مرحله اول، از متقاضی خواسته بودند که نام کاربری و رمز عبور انتخاب کند، رمز را دوباره وارد کند و به سه سوال امنیتی جواب دهد. متقاضی وقتی این فرم را میبیند وحشت میکند. حتی سیستمهای بانکداری هم در این حد سختگیر نیستند. اگر فرآیند درخواست شغلی شما ساده باشد، مثلا ارسال رزومه از طریق ایمیل، متقاضی شغل پیشنهادی شما را به یک شغل مشابه که فرآیندش پیچیده است، ترجیح میدهد. دلیلش این نیست که متقاضی تنبل است. وقتی فرصتهای سادهتری وجود دارند، چرا باید خودش را به زحمت بیندازد؟ بهترین کاندیداها، معمولا شغل دارند و خیلی اتفاقی به آگهی شما برخوردهاند. اگر قرار باشد از هفت خوان عبور کنند، اصلا وارد بازی نمیشوند.
- پاسخدهی سریع: اگر یکی از متقاضیان به نظرت مناسب است، معطل نکن و فورا با او تماس بگیر. کارجویان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. یک کارجوی خوب، پس از آنکه رزومهاش را به شما فرستاد، سراغ بقیه شرکتها میرود. حتی مصاحبه میکند. پس نباید اجازه دهی که رقیبان، او را از چنگ تو در بیاورند. اگر او را پسندیدی، فورا به او پاسخ بده. این را در تمام مراحل استخدام رعایت کن. با متقاضی دائما در ارتباط باش و او را در جریان قرار بده. نباید او را در ابهام بگذاری. اگر درخواست او را دریافت کردی، به او اطلاع بده و بگو که به زودی با او مصاحبه خواهی کرد. اگر نمیخواهی شغل را به او پیشنهاد دهی، او را در جریان بگذار اما از او تشکر کن که وقت گذاشته.
- استفاده از طرفداران: در سال ۲۰۱۴، بیش از ۱۴ میلیون کارجو از شبکههای اجتماعی برای پیدا کردن شغل استفاده کردند. ۸۳ درصد کارجویان در فیسبوک فعالیت دارند. این ارقام کم نیستند و میتوانی از این موقعیت استفاده کنی، آن هم رایگان!
- استفاده از تکنولوژیهای همراه: این یکی از همه سادهتر است. این روزها هر کسی یک کامپیوتر در جیبش دارد. تو هم همین طور. از موبایلت برای بهینهسازی فرآیند استخدام استفاده کن. با استفاده از اپلیکیشنهای جذب نیرو میتوانی مدت زمان پاسخدهی را به حداقل برسانی. حتی میتوانی آگهیها را از طریق موبایلت انتشار دهی. یکی از بهترین راهها برای ارتباط با کارجویان و هماهنگ کردن ساعت مصاحبه با آنها، ارسال پیامک است. این اقدامات، کوچکند اما تاثیر بزرگی دارند و میتوانند نرخ تبدیل و مشاهدهپذیری آگهیها را به طرز چشمگیری افزایش دهند. این استراتژیها کمک میکنند در هزینهها صرفهجویی و کارجویان برتر را جذب کنی.
منبع: Proven.com – مشاور: Sean Falconer
- در مورد پیشنهاداتی که مشاوران خارجی ارائه کردهاند، قبل از پذیرش و بهکارگیری این پیشنهادات، بررسی کنید که آیا با توجه به شرایط و بافت اجتماعی - اقتصادی کشورمان، اجرای این پیشنهاد به مصلحت است. این وبلاگ مسئولیتی در قبال کاربرد این پیشنهادات توسط خوانندگان ندارد.
- لطفا نظرات و تجربیاتتان را با خوانندگان وبلاگ در میان بگذارید.