کارمندم در برابر بازخورد واکنش منفی دارد

سئوال:

مشاور عزیز!

یکی از کارمندان زیر دست من به نام «مری» حدودا ۲۰ ساله است. هر زمان که بازخوردی منتقدانه از من می‌گیرد (حتی با لحنی ملایم و همراه با تعریف و تمجید از سایر کارهایش)، سرخ می‌شود و به شدت شروع به گریه می‌کند و اشک از صورتش جاری می‌شود و نمی‌تواند مکالمه را ادامه دهد. در شرایط عادی، او خیلی آرام و منطقی است. بارهای اولی که این اتفاق می‌افتاد، از او می‌پرسیدم که آیا حالش خوب است و در جواب می‌گفت. «این فقط یک واکنش فیزیکی به استرس است» و به من اطمینان داد تحت درمان رفتارشناختی است تا بتواند این واکنش‌ها را کنترل کند. اگر بخواهم صادقانه بگویم، او تلاش می‌کند این شرایط را بسیار حرفه‌ای مدیریت کند. اما با اینکه من سرپرست مستقیم مری هستم، او باید به دو نفر دیگر از همکارانم نیز گزارش بدهد که یکی از آنها معاون رئیس است. اخیرا شنیدم که این دو نفر در مورد مری صحبت می‌کردند و می‌گفتند که رفتار او ناراحت‌کننده، غیرحرفه‌ای و «احمقانه» است. مری کارمند فوق‌العاده‌ای است و من دوست دارم هر کاری که از دستم برمی‌آید برای حفظ شغل و اعتبار او در شرکت انجام دهم. آیا لازم است با همکارانم در این مورد صحبت کنم؟ یا به او توصیه کنم از خودش دفاع کند؟

پاسخ مشاور:

بهتر است با همکارانتان صحبت کنید. مثلا بگویید: «موافقم که گریه کردن مری اصلا کار ایده‌آلی نیست، اما او کارمندی فوق‌العاده است و بیش از هر فرد دیگری انتقادها را گوش می‌دهد و در کارش لحاظ می‌کند (یا هر نکته مثبتی که واقعا در مورد او صدق می‌کند).» همچنین اگر برای شما راحت است می‌توانید چنین جملاتی را بیفزایید: «می‌دانید که در مورد احساسات در محل کار برخی تفاوت‌های جنسیتی واقعی وجود دارد و من فکر می‌کنم بهتر است برای نظر دادن در این مورد کمی محتاطانه برخورد کنیم.» البته این جمله کمی فریبکارانه است، چون در هر صورت گریه کردن فرد در برابر هر بازخوردی که دریافت می‌کند، واقعا مشکل‌آفرین است. ممکن است شما مری را درک کنید و مکالمه با او را در این شرایط ادامه دهید، اما بسیاری از مدیران نمی‌توانند تحمل کنند و معذب می‌شوند و این حس ایجاد می‌شود که او نمی‌تواند استرس و چالش‌های محیط کار را مدیریت کند. به هر حال، در شرایطی که خود مری مشکل را درک کرده و تلاش می‌کند تا حد ممکن آن را برطرف کند، اقدام شما برای تغییر دیدگاه هر چقدر اندک همکارانتان، هوشمندانه خواهد بود.

  1. در مورد پیشنهاداتی که مشاوران خارجی ارائه کرده‌اند، قبل از پذیرش و به‌کارگیری این پیشنهادات، بررسی کنید که آیا با توجه به شرایط و بافت اجتماعی - اقتصادی کشورمان، اجرای این پیشنهاد به مصلحت است. این وبلاگ مسئولیتی در قبال کاربرد این پیشنهادات توسط خوانندگان ندارد.
  2. لطفا نظرات و تجربیاتتان را با خوانندگان وبلاگ در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا