این چند وقته قراره با داوطلبان استخدام برای دو سه سمت شغلی مصاحبه کنم. تو شرکت سرم خیلی شلوغه و حدود یه سال و نیمه که منتظر جذب همکارهای توانامندی هستم که هر کدوم بتونن یه باری از دوشم بردارن، و یا خیال راحت یه سری از کارها رو بهشون بسپارم و مجبور نباشم صبح تا شب کارهاشون رو چک کنم، بنابراین گفتم بهتره در این بازار کار خراب، بهترینها رو دستچین کنم. بعدش برای الگوبردای و بهینه کاوی (Benchmarking) از بهترین شرکتهای خارجی، در اینترنت جستجو کردم و رسیدم به سایت یک پزشک و مطلب «۴۱ سؤال جالب و دشوار که گوگل در مصاحبه استخدامی از داوطبان میپرسد» (به نقل از مجله اینترنتی Inc که منبع هر سئوال رو هم اعلام کرده). البته معلومه که شرکتهای ایرانی با گوگل خیلی تفاوت دارند، ولی بعد از بررسی دقیتر این سئوالات دیدم، دیدم میشه از ۱۰ سئوال زیر الگوبرداری کرد (یکی دو تا سئوال رو ترکیب کردم، و طبیعتا باید سئوالات رو متناسب با فعالیتهای شرکت کمی تغییر داد.
- در مورد گوگل چه میدانید؟
- محصول گوگل مورد علاقه شما چیست؟ چطور ارتقایش میدهید؟
- اگر آگهیها از یوتیوب برداشته شوند، فکر میکنید چطور میشود از این سرویس پول درآورد؟
- اگر قرار باشد که قادر به یادآوری تنها یک جمله باشد، آن جمله چه خواهد بود؟
- اگر همین امروز رئیس شوید، ۳ تغییری را نام ببرید که در دانشگاه یا محل کار ایجاد خواهید کرد.
- چگونه اهمیت HTML 5 را به لری پیج (یکی از بنیانگذاران گوگل)، یک کودک ۶ ساله و بعد به مادربزرگم توضیح میدهید؟
- شش چیزی را فهرست کنید که شما را عصبی میکنند.
- در مورد خودتان چیزی به من بگویید که در رزومهتان نیست.
- اگر به پایگاه داده یک بانک دسترسی داشتید، از اطلاعاتش چطور برای طراحی یک خودپرداز برای آدمهای سالخورده استفاده میکردید؟
- یک اپلیکیشن اجتماعی موبایل برای دفترهای گروهی از متخصصان ارتودنسی، طراحی کنید.
هدف از طرح هر کدام از این سئوالات
- آیا با یه داوطلب با انگیزه مواجهیم که میخواد به ما کمک کنه، یا طرف فقط اومده کارمندی کنه و حقوق بگیره؟ تجربه: یکی از کاندیداها، علی رغم اینکه در یکی از شرکتهای دیگه گروه مپنا کار می کرد و به اینترانت گروه مپنا دسترسی داشت و حدود یه هفته برای مصاحبه فرصت داشت، اصلا درباره شرکت ما مطالعه و پرس و جو نکرده بود: اینکه زمینه فعالیت شرکت ما چیه، تاریخچه اش چی بوده، پروژه های در دستش چیه، …
- فرض کنیم از سئوال قبل فهمیدیم شرکت ما رو به طور کلی میشناسی، حالا وارد جزئیات شیم و ببینیم آیا به محصولات و سرویسهای شرکت ما دلبستگی داری و عمیقا درباره شون فکر کردی؟ (سطح ۵ و ۶ از طبقهبندی بلوم).
- ببینیم چطوری میتونی در مدل کسب و کار ما نوآوری ایجاد کنی. Business Model Innovation در عمل و نه حرف!
- استخراج عمیقترین تجربیات و اررشهای داوطلب
- بررسی تفکر نقادانه / استراتژیک داوطلب در عمل
- آیا داوطلب به قدری با اون موضوع فنی آشنا هست که بتونه بدون استفاده از کلمات قلنبه سلنبه و با استفاده از سادهترین کلمات و اصطلاحات، موضوع رو برای اعضایی از سازمان که لزوما با موضوع کاری این شغل درگیر نیستند، ولی در تصمیمگیریها دخیل هستند، تشریح کنه. (طبیعتا باید اون HTML 5 رو با اهم موضوعات کسبوکارتون یا وظایف کلیدی شغل مد نظر عوض کنید. مثلا به جاش بگذارید: رایانش ابری، سیستم مدیریت یکپارچه، مدیریت دانش، پره توربین، و غیره.)
- آیا داوطلب به مکاشفه درون خودش می پردازه یا نه، یعنی اولین قدم در هوش هیجانی. با توجه به رابطه مستقیم هوش هیجانی و عملکرد بالا در رهبری سازمان / تیم، با یک سئوال کلیدی طرف هستید. ضمنا در صورتی که داوطلب در شرکت جذب شد، باید چه طوری باهاش کنار اومد.
- یه سئوال هوشمندانه دیگه برای شناخت دقیقتر از داوطلب و خواندن نانوشتهها.
- بررسی تفکر خلاقانه داوطلب در عمل
- یه سئوال جامع برای بررسی آشنایی داوطلب با مراجل طراحی محصول، نوآوری در مدل کسب و کار، …
پوستر نوشته: بهترین پاسخها برای سوالات مصاحبه (انگلیسی)