چگونه تصمیم‌هایی را که با آن مخالفید مدیریت کنید

سئوال:

من سرپرست واحدی در یک آژانس دولتی هستم که با دردسرهای مالی و مدیریتی جدی مواجه است. مدیران ارشد شرکت این روزها به تصمیمی فکر می‌کنند که می‌تواند تاثیری منفی در حوزه من داشته باشد.

مدیر بخش همه واحدها را جمع کرده تا در مورد این مساله با آنها گفت‌وگو کند. او در مورد این تصمیم با آنها صحبت کرده، اما دائما تکرار کرد که «من همه تلاشم را می‌کنم؛ اما می‌دانید که مدیرعامل اگر تصمیمی بگیرد در نهایت به آن عمل می‌کند و من به هیچ وجه نمی‌توانم جلوی او را بگیرم.» این موضوع ممکن است درست باشد؛ اما باعث دلسردی کارمندان شد.

این باعث شد به این فکر کنم که در مورد این موقعیت یا موقعیت‌های مشابه در آینده به واحد خودم چه توضیحاتی بدهم. چگونه آنها را در مورد تصمیم‌های جدید مقامات ارشد شرکت متقاعد کنم، بدون اینکه آنها را ناراحت کنم؟

پاسخ مشاور:

مدیر بخش شما نتوانسته این موقعیت را خوب اداره کند. وقتی مدیر یک قسمت هستید، بخشی از تیم مدیریتی شرکت‌تان محسوب می‌شوید و بخشی از کارتان این است که نماینده تیم و پرسنل خود باشید، حتی وقتی با تصمیم‌هایی که گرفته می‌شود موافق نیستید. این به آن معنا نیست که باید همواره چاپلوسی تیم خود را کنید و خود را در میان اعضای تیم قهرمانی نشان دهید که همواره مدافع آنها است، بلکه باید در مورد تصمیم‌های مدیریتی با احترام صحبت کنید و تا جایی که می‌توانید به تیم‌ خود کمک کنید منطق قضیه را درک کنند. اگر بخواهید بالادستی‌های خود را ضعیف و بی‌لیاقت نشان دهید، آنها را خراب کرده‌اید و اعتماد رئیس‌تان به شما از بین می‌رود. همچنین اگر پشت سر افراد ارشد بد بگویید در میان تیم‌تان نوعی نارضایتی ایجاد می‌شود که در بلندمدت بر کارآیی خود شما اثر می‌گذارد.

در این مورد، بهتر این بود که رئیس‌ بخش‌تان جمله‌ای مشابه این بگوید: «می‌خواهم روی نگرانی‌هایی که در مورد X و Y داریم تاکید کنم، اما فاکتورهای دیگری هم وجود دارند که آژانس ما باید آنها را مد نظر قرار دهد و در این صورت بخشی از نگرانی‌های ما کم خواهد شد. اگر این اتفاق رخ دهد، من در مورد موارد A و B فکر می‌کنم تا اثرات منفی این تصمیم را کاهش دهم. امیدوارم در این مسیر بتوانم از مشورت‌های شما نیز بهره بگیرم.»

در نهایت اگر تصمیم نهایی به ضرر فعالیت‌های تیم شما باشد، مدیرتان باید فاکتورهایی را که مهم‌تر از آن تلقی می‌شوند به خوبی توضیح دهد و نیز بگوید اگر این تصمیم گرفته نمی‌شد ممکن بود عواقب بدتری در انتظار باشد.

یک نکته را باید مد نظر قرار دهید که گاهی مدیرعامل شرکت غیرمنطقی می‌شود و اگر با او موافقت نکنید، اعتبار خود را از دست می‌دهید. حتی در آن صورت نحوه صحبت کردن شما مهم است: آرام و منطقی.

  1. در مورد پیشنهاداتی که مشاوران خارجی ارائه کرده‌اند، قبل از پذیرش و به‌کارگیری این پیشنهادات، بررسی کنید که آیا با توجه به شرایط و بافت اجتماعی - اقتصادی کشورمان، اجرای این پیشنهاد به مصلحت است. این وبلاگ مسئولیتی در قبال کاربرد این پیشنهادات توسط خوانندگان ندارد.
  2. لطفا نظرات و تجربیاتتان را با خوانندگان وبلاگ در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا