آیا باید اشتباهات کارجویان را به آنها گوشزد کنیم؟

سئوال:

مشاور عزیز، شرکت ما یک طرح کارآموزی تابستانی اجرا می‌کند که من سرپرست آن هستم. کارآموزانی که جذب می‌کنیم اغلب دانشجو هستند. یکی از مهم‌ترین لازمه‌های کارآموزی، دقت به جزئیات است. این هفته پنج درخواست شغلی دریافت کردم که سه‌تای آنها خطا داشتند، بعضی‌ها کوچک، بعضی‌ها بزرگ. مثلا: متقاضی اول در ایمیلش نوشته بود که چند بار سعی کرده درخواستش را به ایمیل‌های ما ارسال کند اما نتوانسته. بعد از تحقیقاتم فهمیدم که یک نقطه اضافی در آدرس‌گذاشته و به ذهنش نرسیده که آدرس را چک کند.
یکی دیگر از متقاضیان نام شرکت را اشتباه نوشته بود. یکی دیگر از متقاضیان برای آنکه از من تشکر کند، ایمیلی فرستاده بود اما به اشتباه. گفت‌وگوی خودش و پدرش را نیز به من فوروارد کرده بود. ظاهرا در آن ایمیل از پدرش خواسته بود در نوشتن نامه توضیحی به او کمک کند. به نظر من، آنها می‌توانستند از تمام این خطاها جلوگیری کنند. فقط کافی بود کمی زمان بگذارند، اهمیت بدهند و به جزئیات دقت کنند.
آیا اجازه دارم این اشتباهات را به آنها گوشزد کنم؟ از یک طرف، دوست دارم بدانند که هنگام درخواست دادن برای یک شغل، زمان گذاشتن و دقت به جزئیات خیلی اهمیت دارد. از طرف دیگر، خوشحالم که متوجه این اشتباهات شدم و از استخدام آنها جلوگیری کردم، آن هم برای شغلی که کلی طرفدار دارد.

پاسخ مشاور:

دوست عزیز، من میل تو برای تصحیح اشتباهات کارجویان را کاملا درک می‌کنم چون خودم هم قبلا، گاهی با کارجویان تماس می‌گرفتم و بازخورد می‌دادم. این حسن‌نیت تو را نشان می‌دهد. تو شاهد این هستی که کارجویان مرتکب اشتباهاتی می‌شوند که به راحتی قابل پیشگیری است و فکر می‌کنی می‌توانی کمکشان کنی که در آینده این اشتباهات را تکرار نکنند.

اما موضوع این است که اینترنت، پر از مقاله و توصیه درباره کاریابی است. بعضی از آنها اصلا خوب نیستند، مثل این توصیه که «شجاعت داشته باشید و رزومه‌تان را حضوری به دستشان برسانید» یا «دائما با شرکت تماس بگیرید و ببینید شانس استخدامتان چقدر است.» این توصیه‌ها عجیب و در عین حال، خیلی شایع هستند. اما پیدا کردن توصیه‌های خوب درباره اصول ابتدایی کاریابی اصلا سخت نیست، البته برای کسی که اهمیت بدهد، مثل این توصیه‌ها: «قبل از ارسال رزومه آن را ویرایش کنید» یا «اسم شرکت را درست بنویسید» یا «مراقب باشید ایمیل پدرتان را اشتباهی به شرکت نفرستید.»

اگر اشتباهات آنها ناشی از خواندن توصیه‌های بد در اینترنت بود، به تو می‌گفتم که با آنها تماس بگیری و بگویی چرا قبولشان نکرده‌ای. مثلا اگر کسی بدون اطلاع قبلی آمد و رزومه‌اش را آورد، می‌توانی بگویی: «این روزها، اغلب کارفرماها رزومه را آنلاین دریافت می‌کنند و ما ترجیح می‌دهیم کاندیداها صبر کنند تا به مصاحبه دعوتشان کنیم به جای اینکه بدون قرار قبلی، سر و کله‌شان پیدا شود.»

اما تو با افرادی سر و کار داشتی که بی‌دقتی کرده‌اند. وظیفه تو نیست که با آنها تماس بگیری و اشتباهاتشان را گوشزد کنی. البته منظورم این نیست که نمی‌توانی این کار را انجام دهی. من هم قبلا همین کار را می‌کردم، سال‌ها پیش، وقتی می‌دیدم یک کارجو مرتکب خطا شده. بعضی‌ها جواب ایمیلم را می‌دادند و بابت توصیه‌هایم تشکر می‌کردند. بعضی‌ها جوابم را نمی‌دادند. گاهی هم جواب‌های خصومت‌آمیز دریافت می‌کردم که می‌گفتند: «اشتباه کردی ما را قبول نکردی» یا «بلد نیستی کارجوی خوب را از بد تشخیص دهی.»

به مرور زمان از این کار دست کشیدم. به این نتیجه رسیدم که همیشه کارجویانی هستند که بی‌دقتی می‌کنند و مطالب درهم و برهم می‌فرستند. حس می‌کردم اگر وقت بگذارم و تک تکشان را آموزش دهم، وقتم را هدر داده‌ام. البته اگر کسی از من نظر بخواهد، با کمال میل به او بازخورد خواهم داد اما دیگر داوطلبانه این کار را انجام نمی‌دهم و برای کسی وقت نمی‌گذارم که مرتکب خطاهای ابتدایی شده چون این یعنی حتی به خودش زحمت نداده به اینترنت برود و از میان انبوه مقالاتی که درباره کاریابی نوشته شده، حداقل یکی را بخواند. ترجیح می‌دهم زمانم را صرف صحبت با کارجویانی کنم که سنگ تمام گذاشته‌ و تمام تلاششان را کرده‌اند.با این حال اگر می‌خواهی به آن سه نفر بازخورد دهی، هیچ ایرادی ندارد. می‌توانی امتحان کنی. البته خودت را برای پاسخ‌های خصومت‌آمیز آماده کن چون ممکن است اتفاق بیفتد اما بعضی از آدم‌ها احتمالا با تمام وجود از تو تشکر خواهند کرد.

راستی، هر تصمیمی گرفتی (مبنی بر اینکه بازخورد بدهی یا ندهی)، نباید از اینکه یک کاندیدا را به خاطر این اشتباهات حذف کردی، تردید داشته باشی. به تصمیم خودت شک نکن. منظورم این نیست که کارجویان انسان نیستند یا نباید آنها را بخشید. اتفاقا برعکس. آنها انسانند و خطا می‌کنند و باید از اشتباهات کوچکشان چشم‌پوشی کنی. یک استخدام هوشمندانه یعنی تمام جنبه‌های فرد را در نظر بگیری و بعد قضاوت کنی. بعضی چیزها، مثل یک رزومه درخشان می‌توانند اشتباهات کارجویانت را خنثی کنند یا باعث شود خطاهای جزئی‌شان را نادیده بگیری. اما در این مورد خاص، چون دقت به جزئیات از لازمه‌های شغل پیشنهادی‌تان است، نباید این خطاها را نادیده بگیری.

گرچه قضاوت در مورد شخصیت یک فرد، تنها بر اساس چند صفحه رزومه و نامه اصلا منصفانه نیست، اما همه ما فرض را بر این می‌گذاریم که یک کارجو، تمام سعی‌اش را می‌کند که بهترین و اتوکشیده‌ترین حالتش را ارائه دهد و این کاملا منصفانه است. تو وقتی داری نیرو جذب می‌کنی اطلاعات کمی درباره متقاضیان داری و منطقی است که بر اساس اطلاعاتی که داری درباره آنها قضاوت کنی. پس اگر داری برای شغلی نیرو جذب می‌کنی که یکی از شرایطش، دقت به جزئیات است، ایرادی ندارد اگر فردی را به خاطر فرستادن نامه‌ای که پر از خطا و اشتباه است، از لیستت حذف کنی.

  1. در مورد پیشنهاداتی که مشاوران خارجی ارائه کرده‌اند، قبل از پذیرش و به‌کارگیری این پیشنهادات، بررسی کنید که آیا با توجه به شرایط و بافت اجتماعی - اقتصادی کشورمان، اجرای این پیشنهاد به مصلحت است. این وبلاگ مسئولیتی در قبال کاربرد این پیشنهادات توسط خوانندگان ندارد.
  2. لطفا نظرات و تجربیاتتان را با خوانندگان وبلاگ در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا