نتفللیکس در عرض چند سال، از گمنامی در اومد و شد یکی از مطرحترین برندهای جهان، و بالاخص در ایام کرونا بهترین عملکرد را نسبت به رقباش در صنعت سرگرمی داشت. چهجوری؟ این نوشته از فوربس یا ترجمهاش توسط دنیای اقتصاد رو بخونید. به طور خلاصه:
اما آنچه نتفلیکس را متمایز میکند، برای شرکتهایی که میخواهند از کار آن تقلید کنند، غیرممکن است: یک فرهنگ شفاف در ترکیب با بازآفرینی سریع و مداوم.
این نقل قول رید هستینگز (Reed Hastings)، همبنیانگذار این شرکت، هم تکان دهنده بود. توضیح اینکه ایشون بعد از پایان کالج، در سوازیلند آفریقا سرباز معلم بود و بخشی از روحیه کارآفرینی خود را مدیون همان دوران است و میگوید:
وقتی فقط با ۱۰ دلار در جیبتان در آفریقا میگردید، دیگر شروع یک کسبوکار خیلی ترسناک به نظر نمیرسد.
نقل قولها را معمولاً نمیتوان به عنوان توصیهای قطعی یا مفهومی علمی یا حتی یک موضعگیری مشخص در نظر گرفت. این نوع جملهها، صرفاً تلنگری برای اندیشیدن، برای ساماندهی بهتر به دانستهها و خاطرات و نیز بهانهای برای حرف زدن با دوستانمان هستند.
بنابراین ابراز عقیده در مورد این نقل قولها، میتواند نقطه شروع مناسبی برای تمرین تفکر نقادانه باشد.