با مصرف ویتامین دی به مقدار کافی، احتمال ابتلا به این بیماریها را کاهش دهیم

در مطلب قبل ضمن مرور ویدئویی از آقای دکتر اباذر حبیبی‌نیا، به جدول خلاصه نیاز روزانه بدن به ویتامینهای مختلف جهت تقویت سیستم ایمنی (خصوصا در مقابل بیماری کرونا) رسیدم. چند وقت پیش یکی از آشنایان فیلمی از ایشون با تمرکز بر ویتامین دی (D) برام فرستاد که باز برای من که رشته پزشکی و علوم تغذیه نخوندم خیلی جالب بود.

آقای دکتر حبیبی‌نبا با ارجاع به صفحه ۱۲ ویرایش دوم کتاب Vitamin D: Physiology, Molecular Biology, and Clinical Applications, Second Edition – Edited by Michael F. Holick میگن کمبود ویتامین D خطر بیماری های مزمن از جمله بیماری های خود ایمنی مانند دیابت نوع یک، مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) و سرطان های کشنده از جمله پروستات، روده بزرگ، پستان، بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

بنابراین با توجه به شیوع کمبود ویتامین دی در دنیای شهر نشین امروز، و تاثیر زیادی که کمبود این ویتامین روی احتمال ابتلا به بیماریهای مختلف میگذاره، خوبه که مصرف این ویتامین رو در دستور کارمون قرار بدیم و دیگران رو هم از اهمیت این موضوع آگاه کنیم.

این جدول را با هم مرور میکنیم:

میزان ویتامین دی ۲۰ ۳۰ ۴۰ ۵۰ ۶۰ ۷۰
راشیتیسم ۱۰۰%
استئومالاسی ۱۰۰%
سرطان ها ، همه ۷۵%
سرطان پستان ۳۰% ۵۰% ۶۷%
سرطان تخمدان ۲۰% ۲۵%
سرطان روده بزرگ ۵۰% ۶۷%
لنفوم غیر هاجکینز ۲۵% ۳۰%
سرطان کلیه ۵۰% ۶۷%
سرطان آندومتری ۳۵%
دیابت نوع یک ۵۰% ۸۰%
دیابت نوع دو ۵۰%
شکستگی ، همه با هم ۵۰%
سقوط ، زنان ۷۲%
اسکلروز چندگانه (ام اس) ۵۰% ۶۶%
حمله قلبی (مردان) ۵۰%
بیماری عروق محیطی ۸۰%
پره اکلامپسی ۵۰%
سزارین ۷۵%

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.