به خیابان دلار خوش آمدید: اینجا کلیشه‌ای که از کشورها دارید، از هم می‌پاشد

اگر کلمه «مبل» را در گوگل جستجو کنید، مبل‌های فانتزی را پیدا می‌کنید که فقط برای ثروتمندترین درصد جمعیت جهان مقرون به صرفه است. در خیابان دلار مبل‌های واقعی را پیدا می‌کنید. در تمام سطوح درآمد.

دنیا را مانند خیابانی تصور کنید که بر اساس درآمد تنظیم شده است. همه در این خیابان زندگی می‌کنند. فقیرترین‌ها در منتهی‌الیه چپ و ثروتمندترین ها در منتهی‌الیه راست زندگی می‌کنند. بقیه هم در جایی میان این دو گروه زندگی می‌کنند. حالا امکان این رو دارید که تمام خانه‌های این خیابان را بازدید کنید!


پروژه خیابان دلار، توسط خانم آنا روسلینگ در بنیاد آموزشی Gapminder تعریف شد. او به مدت ۱۵ سال روزهای کاری خود را صرف درک داده‌های در دسترس عموم (Public data) دنیا و آسانتر استفاده از این داده‌ها کرد، یعنی ارائه آنها در نمودارهای رنگارنگ و متحرک، نمایش روندها و الگوهای جهانی، عکسها، … . طی این مدت از ۲۶۴ خانواده در ۵۰ کشور دنیا بازدید و ۳۰ هزار عکس جمع آوری کرده و بعد خانه‌ها را بر اساس درآمد، از چپ به راست طبقه‌بندی کردند.

همانطور که آنا میگوید (نقل به مضمون):

در اخبار و رسانه‌ها، مردم سایر فرهنگ‌ها عجیب‌تر از آنچه که هستند به نظر می‌رسند. این موضوع باید تغییر کند. ما می‌خواهیم نشان دهیم که مردم واقعاً چگونه زندگی می‌کنند. برای این منظور استفاده از عکس (به عنوان نوعی داده) طبیعی به نظر می‌رسید. با مشاهده عکسها، افراد می‎توانند ببینند زندگی در سطوح مختلف درآمد چگونه است. خیابان دلار به شما امکان می‌دهد از بسیاری از خانه های سراسر جهان بازدید کنید. بدون مسافرت.

مثال عینی: اجاق گاز در درآمدهای مختلف

تدگفتار

ببینیم خانم روسلینگ در تد گفتار «جهان بر اساس درآمد چگونه سازماندهی می‌شوند» موضوع را چطور تعریف می‌کند (در صورت تمایل زیرنویس فارسی را فعال کنید).

)

 

واقعیت

اگر موضوع پروژه خیابان دلار براتون جالب بود، خوندن کتاب واقعیت (Factfulness) که توسط خانم روسلینگ و پدرشون هانس روسلینگ نوشته شده رو بهتون پیشنهاد می‌کنم. چون شاید بشه گفت به نوعی بنیاد Gapminder برای جمع‌آوری داده‌ها و ایجاد نمودارهای مورد استفاده در این کتاب ایجاد شده.


منابع: Gapminder و +

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا